آشنايي با Windows AIK

تا پيش از ارائه ويندوز ويستا و ويندوز 2008، در فرايند توزيع ويندوز در شبکه¬هاي بزرگ تغييري ايجاد نشده بود. در آخرين نسل از سيستم¬عامل ويندوز، فناوري¬هاي توزيع جديدي چون ImageX و Windows Deployment Service معرفي شدند. در اين مقاله با Window AIK که حاوي تعدادي از ابزارهاي توزيع در شبکه است آشنا خواهيد شد.
توزيع ويندوز در محيط شبکه¬اي ويندوز سرور 2008
توزيع سيستم¬عامل در شبکه بدين معني است که آن سيستم¬عامل را براي نصب روي تعداد زيادي از کامپيوترهاي شبکه آماده کنيم. در شبکه¬اي که از کلاينت¬هاي ويندوز ويستا و ويندوز سرور 2008 تشکيل شده است، مي¬توان کلاينت¬ها و سرورهاي جديد را به روش¬هاي مختلفي توزيع کرد. تمامي اين روش¬ها –شامل نصب پايه- بر مبناي فناوري تصويرسازي انجام مي¬شوند. براي توزيع يک تصوير ويندوزي، مي¬توان از DVD نصب ويندوز، ابزارهاي تصويرسازي ويندوزي مانند ImageX و Microsoft System Center Configuration Manager 2007، يا سرويس Windows Deployment Services موجود در ويندوز سرور 2008 استفاده کرد.
با معرفي ويندوز ويستا و در ادامه آن ويندوز سرور 2008، مايکروسافت فرايند جديدي را براي نصب و توزيع ويندوز معرفي کرد. تغييرات بوجود آمده در فناوري¬ها و ابزارهاي جديدي که از قالب¬بندي تصويرسازي ويندوز (که برمبناي فايل WIM است) پشتيباني مي¬کنند، منعکس شده است.
فايل WIM چيست؟
فايل WIM شامل يک يا چند تصوير در قالب WIM است. اين تصاوير مبتني بر فايل هستند؛ بدين ترتيب اين تصاوير شامل مجموعه¬اي از فايل¬هاي Volume بوده و به شکل تصاوير لحظه¬اي برمبناي سکتور که به طور معمول در ديگر برنامه¬هاي تصويرسازي استفاده مي¬شوند، نيستند. مزيت اصلي استفاد از تصاوير مبتني بر فايل نسبت به تصاوير مبتني بر سکتور اين است که مي¬توانيد آن¬ها را قبل، بعد يا در حين فرايند توزيع تغيير دهيد.
علاوه بر ذخيره داده¬ها، فايل¬هاي WIM شامل يک متاديتاي XML هستند که فايل¬ها و دايرکتوري-هاي موجود در هر تصوير را تشريح مي¬کنند. اين متاديتا شامل ليست¬هاي کنترل دسترسي(ACLs )، اسامي کوتاه/بلند، صفات و ديگر اطلاعات مورد نياز براي بازيابي تصوير است.
ابزارهاي Windows Automated Installation Kit
مي¬توان Windows Automated Installation Kit را از سايت مايکروسافت به آدرس http://www.microsoft.com/download دريافت کرد. ابزارهاي Windows AIK مجموعه ابزارها و مستنداتي را براي انجام فرايندهاي نصب خودکار ويندوز سرور 2008، ويندوز ويستا و بعضي از نسخه¬هاي قديمي¬تر ويندوز (مانند ويندوز XP و ويندوز سرور 2003) فراهم مي¬آورند.
Windows AIK حاوي چند ابزار توزيع مهم است که در ادامه با آن¬ها آشنا مي¬شويد

براي دريافت متن كامل مقاله ، يك پيام خالي با موضوع "آشنايي با Windows AIK" به آدرس h-rahimi@hotmail.com ارسال كنيد
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر